Hoe en hoelang moet je groenten koken en wat is de voedingswaarde van groenten

Als je vanavond groente gaat koken, stoven of wokken, wil graag weten hoelang je deze groenten moet bereiden. En de vraag wat is een normale portie en hoelang zij groenten houdbaar. Deze website geeft u inzicht in de kooktijd, houdbaarheid en voedingswaarde per groente. Groente levert weinig calorieën op en veel voedingsstoffen. Er wordt geadviseerd om minimaal 250 gram per persoon aan groente te eten.

Groente is één van de hoofdbestandsdelen van de schijf van vijf. Deze wordt gebruikt door het voedingscentrum voor de voorlichting over goede en gezonde voeding. Groente en fruit zitten in de eerste groep van de schijf van vijf.

Wat wordt verstaan onder koken?

Koken is het bereiden van voeding door middel van koken, stomen, wokken en grillen. Door het op deze manier van bereiden van groente verandert de structuur van de rauwe voedsel en worden bacteriën gedood. Hierdoor wordt het voedsel makkelijker te eten. Daarnaast is het smakelijker en kan ons darmstelsel het makkelijker verteren.

Door het koken neemt de houdbaarheid toe van voedsel en daardoor de kans tot het ontwikkelen van ziektes. Het leven van de moderne mens speelt zich af rond het vuur. Door het koken kon voedsel worden bereid dat anders oneetbaar was, zoals aardappelen. Deze website richt zich op het bereiden van groenten.

Kooktijd van groenten

Groente Rauw eten Frituren Grillen Koken Stomen Stoven Wokken
Aardappels niet aan te raden 5 minuten 30 minuten 20 minuten 25 minuten 10 minuten
Andijvie mogelijk 15 minuten 25 minuten 15 minuten 5 minuten
Artisjok mogelijk 2 minuten 30 minuten 30 minuten 20 minuten 10 minuten
Asperges mogelijk 5 minuten 5 minuten 15 minuten 20 minuten 15 minuten 5 minuten
Aubergine niet aan te raden 4 minuten 2 minuten 15 minuten 15 minuten 10 minuten 5 minuten
Augurken mogelijk 2 minuten
Bieslook mogelijk
Bleekselderij mogelijk 10 minuten 15 minuten 15 minuten 5 minuten
Bloemkool mogelijk 5 minuten 3 minuten 12 minuten 15 minuten 8 minuten 10 minuten
Boerenkool niet aan te raden 30 minuten 90 minuten 5 minuten
Bosui mogelijk 7 minuten 10 minuten 10 minuten 5 minuten 3 minuten 3 minuten
Broccoli mogelijk 5 minuten 7 minuten 10 minuten 12 minuten 15 mnuten 3 minuten
Bruine bonen niet aan te raden 90 minuten
Champignons niet aan te raden 5 minuten 6 minuten 10 minuten 5 minuten 5 minuten 5 minuten
Courgette mogelijk 3 minuten 6 minuten 15 minuten 15 minuten 10 minuten 2 minuten
Erwten mogelijk 6 minuten 6 minuten 10 minuten 5 minuten
Ijsbergsla mogelijk 15 minuten 2 minuten
Kapucijners niet aan te raden 6 minuten 3 minuten 3 minuten
Knoflook mogelijk 2 minuten 1 minuut 2 minuten 1 minuut
Knolselderij mogelijk 3 minuten 3 minuten 15 minuten 15 minuten 10 minuten 3 minuten
Komkommer mogelijk 10 minuten 15 minuten 10 minuten 3 minuten
Koolraap niet aan te raden 3 minuten 30 minuten 8 minuten 20 minuten 3 minuten
Linzen mogelijk 60 minuten 25 minuten
Maïs mogelijk 10 minuten 15 minuten 20 minuten 10 minuten 5 minuten
Paprika mogelijk 3 minuten 15 minuten 3 minuten
Peterselie mogelijk 10 seconden
Peulen niet aan te raden 5 minuten 15 minuten 30 minuten 5 minuten
Pompoen mogelijk 3 minuten 5 minuten 20 minuten 10 minuten 30 minuten 2 minuten
Prei mogelijk 30 seconden 4 minuten 15 minuten 15 minuten 10 minuten 10 minuten
Rabarber mogelijk 4 minuten 10 minuten 12 minuten
Rode biet mogelijk 2 minuten 30 minuten 40 minuten 20 minuten 20 minuten
Rode kool mogelijk 20 minuten 20 minuten 30 minuten 5 minuten
Savooiekool mogelijk 3 minuten 10 minuten 20 minuten 10 minuten
Sla mogelijk 10 minuten 2 minuten
Snijbonen niet aan te raden 10 minuten 5 minuten 10 minuten 2 minuten
Sperziebonen niet aan te raden 3 minuten 8 minuten 8 minuten 10 minuten 5 minuten
Spinazie mogelijk 5 minuten 12 minuten 5 minuten 5 minuten
Spitskool mogelijk 10 minuten 7 minuten 25 minuten 5 minuten
Spruiten niet aan te raden 5 minuten 7 minuten 12 minuten 5 minuten 4 minuten
Taugé mogelijk 1 minuut 3 minuten 3 minuten 1 minuut
Tomaat mogelijk 2 minuten 15 minuten 5 minuten 3 minuten
Tuinbonen niet aan te raden 30 minuten 3 minuten
Ui mogelijk 4 minuten 5 minuten 20 minuten 15 minuten 2 minuten
Venkel mogelijk 3 minuten 15 minuten 25 minuten 10 minuten 3 minuten
Witlof mogelijk 8 minuten 1 minuut 10 minuten 15 minuten 10 minuten 8 minuten
Witte bonen niet aan te raden 60 minuten 10 minuten
Witte kool mogelijk 10 minuten 9 minuten
Wortel mogelijk 25 minuten 10 minuten 10 minuten 12 minuten 6 minuten

Schijf van vijf

De schijf van vijf is de visuele voorstelling van de richtlijnen van de overheid voor een gezond voedingspatroon die sinds de jaren 50 in Nederland wordt gebruikt in de voorlichting over goede en gezonde voeding. De schijf van vijf is opgedeeld in vijf groepen en wordt afgebeeld in een cirkel. De gedachte achter de schijf van vijf is dat iedere dag een keuze moet worden gemaakt in het aanbod van voeding. In Nederland geeft het voedingscentrum voorlichting over de schijf van vijf. Het voedingscentrum wordt door de overheid gefinancierd.

Groep Voedingsmiddelen Belangrijke bestanddelen
1 Groente en fruit vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en 
bioactieve stoffen
2 Brood, pasta, peulvruchten en aardappelen koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamine B, calcium en ijzer
3 Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers eiwitten, visvetzuren, mineralen zoals ijzer en calcium en B-vitamines
4 Vetten en olie vitamine A, D en E en essentiële vetzuren
5 Vocht Belangrijk vanwege de vochtbehoefte (water)

 

Schijf van vijf
Schijf van vijf door het voedingscentrum, hierin zijn groentes opgenomen.

bronnen

  1. Wikipedia
  2. Rijksoverheid
  3. Voedingscentrum
  4. Afbeelding schijf van vijf: door VoedingscentrumEigen werk, CC BY-SA 3.0, Link